Λευκωσία, 21 Ιουνίου 2025
Ο Κλάδος Σχολικής Ψυχολογίας του Συνδέσμου Ψυχολόγων Κύπρου θα ήθελε να ενημερώσει την κοινότητα των ψυχοόγων ότι στις 26 Μαΐου 2025, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με την Προϊσταμένη της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας (ΥΕΨ), Δρ. Ερνεστίνα Σισμάνη Παπακώστα, και μέλη του Κλάδου Σχολικής Ψυχολογίας. Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν εκτενώς θέματα που άπτονται του ρόλου, των αρμοδιοτήτων και των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι Σχολικοί Ψυχολόγοι.
1. Αποκλεισμός των Σχολικών Ψυχολόγων από το Πρόγραμμα «ΔΡΑΣΕ»
Ένα από τα βασικά ζητήματα που τέθηκαν ήταν η μη συμπερίληψη των σχολικών ψυχολόγων στις προκηρύξεις θέσεων του προγράμματος «ΔΡΑΣΕ», οι οποίες απευθύνονται αποκλειστικά σε κλινικούς και συμβουλευτικούς ψυχολόγους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των σχολικών ψυχολόγων από τη δυνατότητα εργοδότησης στο εν λόγω πρόγραμμα.
Η Δρ. Σισμάνη διευκρίνισε ότι το πρόγραμμα ΔΡΑΣΕ αποτελεί ξεχωριστό πρόγραμμα του ΥΠΑΝ και δεν ανήκει στην ΥΕΨ. Σκοπός του προγράμματος είναι η κάλυψη αναγκών παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες όπως οικονομικές ή/και δυσλειτουργίες στην οικογένεια, τραυματικές εμπειρίες και άλλα ψυχοκοινωνικά προβλήματα παρέχοντας τους την ευκαιρία να δέχονται θεραπεία στο χώρο του σχολείου. Η ΥΕΨ παραπέμπει παιδιά που παρακολουθεί στα σχολεία «ΔΡΑΣΕ» κυρίως σε περιπτώσεις ψυχοπαθολογίας, που απαιτούν εξειδικευμένη θεραπευτική παρέμβαση. Τα πλείστα δημόσια σχολεία είναι πλέον ενταγμένα στο υπό αναφορά πρόγραμμα. Επαγγελματικά αλλά και δεοντολογικά δεν μπορεί ένα σχολείο να καλύπτεται από δύο Εκπαιδευτικούς Ψυχολόγους. Ταυτόχρονα, η δημιουργία δύο παράλληλων υπηρεσιών Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας μπορεί λειτουργήσει ενάντια στο καλώς νοούμενο συμφέρον των μαθητών/μαθητριών και του γενικότερου εκπαιδευτικού συστήματος.
2. Ενίσχυση της ΥΕΨ
Η Δρ. Σισμάνη αναφέρθηκε στις συνεχιζόμενες προσπάθειες για ενδυνάμωση της Υπηρεσίας, τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε επίπεδο διοικητικής δομής. Ειδικότερα, επεσήμανε ότι καταβάλλονται προσπάθειες για την αύξηση των σχολικών ψυχολόγων με στόχο την επίτευξη αναλογίας ενός σχολικού ψυχολόγου ανά 800 μαθητές. Ήδη έχει υποβληθεί πρόταση για δημιουργία νέων θέσεων, η οποία αναμένεται να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια.
3. Συνεργασία ΥΕΨ με Ιδιώτες Σχολικούς Ψυχολόγους
Έγινε αναφορά στη συνεργασία της ΥΕΨ και των σχολικών μονάδων με ιδιώτες σχολικούς ψυχολόγους. Επιβεβαιώθηκε ότι οι εκθέσεις που συντάσσονται από ιδιώτες σχολικούς ψυχολόγους γίνονται αποδεκτές από την Υπηρεσία και αναγνωρίζεται ο υποστηρικτικός ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν στην ενίσχυση του έργου της.
4. Αποστολή Ερωτηματολογίων στα Σχολεία
Συζητήθηκε επίσης το ζήτημα της αποστολής ερωτηματολογίων από ιδιώτες ψυχολόγους στα σχολεία. Διατυπώθηκαν επισημάνσεις από συναδέλφους ότι σχολεία ή/και εκπαιδευτικοί αρνούνται να τα συμπληρώσουν, επικαλούμενοι σχετική εγκύκλιο. Η Δρ. Σισμάνη τόνισε ότι η Υπηρεσία δεν έχει λάβει επίσημη θέση επί του θέματος ούτε είναι ενήμερη για σχετικές διαδικασίες. Σημειώθηκε ότι πιθανώς να απαιτείται επικοινωνία με τις αντίστοιχες Διευθύνσεις του Υπουργείου Παιδείας (Δημοτική, Μέση κ.λπ.) για περαιτέρω διευκρινίσεις. Το θέμα αυτό αφορά καθαρά τις Διευθύνσεις ως αρμόδιες για την πρόσβαση στο σχολικό χώρο.
Η συνάντηση αυτή αποτέλεσε μια ιδιαίτερα εποικοδομητική ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων και για ανάδειξη ουσιαστικών θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο της σχολικής ψυχολογίας. Ευελπιστούμε ότι οι ανησυχίες και οι εισηγήσεις που κατατέθηκαν θα τύχουν της δέουσας προσοχής, με στόχο την ενίσχυση του ρόλου των σχολικών ψυχολόγων και την ουσιαστική στήριξη της μαθητικής κοινότητας.
Τέλος ανακοίνωσης